Waaijenberg Mobiliteit


Waaijenberg Mobiliteit kiest voor Oculus van Pantheon Automatisering


Vanuit het motto ‘wij verzorgen de mobiliteit voor senioren en gehandicapten’, is Waaijenberg Mobiliteit met recht de 45-km specialist van Nederland te noemen. Waar het in eerste instantie begon als importeur van de Franse AROLA, is het bedrijf anno 2012 uitgegroeid tot ontwikkelaar en producent van de succesvolle Canta. Daarnaast is Waaijenberg Mobiliteit ook binnen de brommobielwereld een bekende speler en voert het bedrijf inmiddels alweer jaren het officiële JDM-dealerschap. Naast de verkoop van nieuwe en gebruikte minicars, is Waaijenberg Mobiliteit hét aangewezen adres voor onderhoud, reparatie en schadeherstel van deze 45-km voertuigen. Om de business up en running te houden, werd gekozen voor een overstap van Platform/2000 naar Oculus Suite van Pantheon Automatisering.

Een bedrijf van een dergelijke omvang, dat ook nog eens een eigen productielijn verzorgt, moet kunnen vertrouwen op een goed werkende, onderliggende ICT-infrastructuur. Gaandeweg werd gekozen voor de kleinste IBM AS/400-server ter ondersteuning van de applicaties. Ruim dertien jaar lang draaide deze dag en nacht zonder dat er ooit onderhoud werd gepleegd. Pantheon Automatisering implementeerde destijds de Platform ERP-omgeving en deze voldeed uitstekend. Het werd pas noodzakelijk een nadere blik op de ICT-huishouding te werpen nadat het bedrijf Waaijenberg rond de eeuwwisseling in wat turbulente tijden terechtkwam. In oktober 2000 kwam Frank Vermin, de huidige directeureigenaar, bij het bedrijf terecht. “Toen ik de IT-omgeving zag waarmee Waaijenberg draaide, schrok ik van het verouderde beeld dat het bood”, zegt Vermin. “Bij mijn vorige betrekking was ik iets heel anders gewend. Dus besloot ik als eerste een nieuw Windows-netwerk te installeren en adsl-lijnen aan te leggen in plaats van die dure telefoonlijnen. Vanaf dat moment begon het verdere moderniseren. Wat we hadden staan voldeed, maar wanneer je niet voldoende kennis had van de materie, was het soms moeilijk om informatie op te zoeken. Gezien onze bedrijfsactiviteiten wilden we iets hebben dat kon voldoen aan uiteenlopende eisen. Daarnaast wilde ik meer inzicht hebben in de business, vooral nadat we meerdere vestigingen openden. Ook het personeel wilde graag voor het gebruikersgemak een moderniseringsslag maken. De IT moest dus een betere en moderne look en feel krijgen.”

Zoektocht
De zoektocht naar een goed pakket begon. Uiteindelijk eindigde de zoektocht waar deze ooit begon: bij Pantheon Automatisering. “We hebben altijd prettige ervaringen met Pantheon Automatisering gehad. Natuurlijk ook wel eens een pittige discussie, maar dat hebben wij nooit erg gevonden. Als het er op aankwam, stond Pantheon Automatisering altijd voor ons klaar. En wat ik nu belangrijk vond was mede het feit dat het bij Pantheon mogelijk was om onze historie mee te nemen. Daarnaast kregen we wel een nieuw pakket, maar bleef de core van de procesgang hetzelfde. Wij werken met modules voor productie, service, handel, inkoop, voorraadbeheer, boekhouding en CRM/marketing, dus we wilden iets waarmee iedereen uit de voeten kon. Dat heb ik ook als eis bij het personeel gelegd. Iedereen moest zonder uitzondering meegaan en commitment tonen aan de nieuwe veranderingen. Zonder commitment kom je nergens. Dit heeft zich vertaald naar welwillende medewerkers, maar ook medewerkers die goed op de hoogte zijn van de materie. En daar hebben we allemaal baat bij.”

Keuze
Nadat de keuze op de Oculus-suite van Pantheon Automatisering was gevallen, begon de grote operatie. “We gingen van een hele oude versie van Platform naar de nieuwste versie van Oculus. Dat waren heel wat stappen, maar mede dankzij de betrokkenheid van de medewerkers en de enorme inzet van Pantheon zelf, is het een zeldzaam goede implementatie geworden. We zijn in juni 2010 begonnen met de plannen en in januari 2011 zijn we live gegaan.” Vermin vond het daarbij ook niet bezwaarlijk om een geheel nieuwe IBM Power Systems aan te moeten schaffen. “Ik ben niet zo van het huren of leasen. Zoiets moet je gewoon kopen. En ik heb daar geen minuut spijt van gehad. En dat geldt ook voor mijn keuze voor Pantheon. Zij toonden een enorme inzet waarbij niet op een uurtje werd gekeken. Er was een goede wisselwerking. Het prettige aan Pantheon Automatisering is dat het een flexibele, vertrouwelijke partij is met capabele mensen die daar gedurende langere tijd in dienst zijn. Je hebt daardoor vaak met dezelfde mensen te maken. Dat vind ik prettig en het wekt vertrouwen.”

Meer lezen? Download hier de hele reference case (PDF)